Tecno-Economía: Contenidos, aplicaciones e infraestructuras de nueva generación

Tecnoeconomía

En este área de investigación se analizan simultaneamente desde una perspectiva técnica y económica las nuevas generaciones de infraestructuras (FTTx, 4G, etc), los contenidos y las aplicaciones de telecomunicaciones (aplicaciones móviles, contenidos on-line, etc), así como los aspectos de eficiencia energética, sostenibilidad y su utilización en el entorno del hogar. Otros paradigmas emergentes como el context-awareness, los entornos inmersivos y el Internet de las Cosas se consideran específicamente en este ámbito.

Actualmente se desarrollan varios proyectos signficativos en este área. Así, por ejemplo, se estudia el desarrollo y la implantación de las Redes de comunicaciones de Nueva Generación en cooperación con las principales empresas españolas del sector de las telecomunicaciones (Telefónica, Vodafone, Orange, ONO) El proyecto trata de analizar la contribución de las infraestructuras de banda ancha al crecimiento económico sostenible, así como la situación actual del desarrollo de las nuevas redes de comunicaciones teniendo en cuenta tanto su penetración en el territorio como el impacto de nuevas tecnologías (las inalámbricas en particular). Como otro ejemplo, y a través de un proyecto CENIT en "Social Media" se estudia el impacto de las redes sociales en la percepción de los usuarios y en la posibilidad de establecer metodologías colaborativas de "open innovation" para su contribución a iniciativas para la solución de problemas complejos.

Proyectos

EIB

.

Analysis of the economic value of personal information
Which is the economic value of personal information?
  • How the exchange of information is benefiting society and the economy
  • ...
Future of telecoms technology providers

Forecast and analysis of emergent technologies for the Telecom technology providers.

NEREC

Estudio-investigación sobre las características tecno-económicas de las redes de nueva generación (NGN) y sus implicaciones regulatorias.

Videogame industry in Europe

The present study analyses the video game software industry, its market potential, its value chain organization and business models and its current line of evolution, so as to...

Digital Agenda Europe

Management of spectrum

Social Media

Los medios sociales son entornos que propician el incremento masivo de la publicación de información y opinión en la red por parte de los usuarios, así como su creciente participación en redes...

Publicaciones y otras actividades relevantes

Techno-economic implications of the mass-market uptake of mobile data services: Requirements for next generation mobile networks 05/2016
Economics of Big Data. Chapter 25. 05/2016
An integrated latent variable and choice model to explore the role of privacy concern on stated behavioural intentions in e-commerce 12/2015
Preface: A MOBILE REVOLUTION INSIDE A DIGITAL REVOLUTIONThe Mobile Revolution: The Latest ICT Innovation Engine 09/2015
Mobile Music: An Overview. Cap-5 09/2015
Emerging Perspectives on the Mobile Content Evolution (Advances in Multimedia and Interactive Technologies) 09/2015
The drivers of the substitution of individual services for bundled services: The case of Spain 06/2015
Mobile music: An overview of business models 06/2015
The supply of personal information. A study on the determinants of information provision in online scenarios 06/2015
The business value of personal data: a production function approach 06/2015
Does privacy concern influence e-shoppers choices for online retailers? An application of the Integrated Latent Variable Choice Model 05/2015
Spain 01/2015
Implications of data-intensive applications for next generation mobile networks 12/2014
¿Es miope el comportamiento de los usuarios cuando de la cesión de sus datos personales se trata? 07/2014
Chapter 12 - Case study Spain 07/2014
La información personal como activo económico. 07/2014
Competition Policy 2.0: Market Definition and Dominance on Online Media Platforms 06/2014
Techno-economics of ICT infrastructures: The impact of (user, network) requirements 06/2014
Some lesson from industry cases: Lessons from the innovations in the videogame global industry 06/2014
The status and prospects of ultra-broadband deployment in rural areas: The limits of market action and the role of possible policies 04/2014
The role and challenges of ICT (infrastructures) in the development of smart cities 04/2014
The road to e-services: online and mobile games as enablers. 01/2014
Innovations in the video game industry: changing global markets.  01/2014
Urbs smartis? Quo vadis. Introduction to challenges and prospects of the smart city.  01/2014
Exploring the economic value of personal information from firms’ financial statements 01/2014
Socializando el contenido: Implicaciones del ecosistema móvil en la industria del contenido digital 01/2014
MCS Máster en City Sciences. Técnicas de análisis y clasi cación de patrones del habla para la detección de la apnea del sueño 01/2014
How much energy will your NGN consume? A model for energy consumption in next generation access networks: The case of Spain 11/2013
Conclusiones: la evolución del ecosistema móvil 10/2013
El audiovisual móvil (II): videojuegos ubicuos 10/2013
Introducción de la cuarta pantalla al medio líquido. 10/2013
Contribution to energy consumption modelling and forecast in next generation access networks 10/2013
El audiovisual móvil (III): la música en el móvil o el dispositivo como soporte. 10/2013
The digitisation of media and content industries: what happened to EU public content? 10/2013
Comité Cientifico International Telecommunications Society 24nd European Regional Conference 10/2013
Los actores en el Ecosistema móvil 10/2013
Del papel a las pantallas ubicuas: mobile plublishing 10/2013
La comunicación móvil. Hacia un nuevo sistema digital 10/2013
Una ecología del medio móvil: contenidos y aplicaciones 10/2013
Hacia una economía de la información personal 10/2013
El audiovisual móvil (I):televisión y vídeo. 10/2013
Estado de la banda ultra-ancha y perpectivas de futuro: inversión y regulación 09/2013
Visualization of dynamic socio-economic geographies of cities 09/2013
Lessons learnt halfway down the road of digitisation of media and content Industries 08/2013
Online social networks: An overview of the value of personal information (The Value of Personal Information in Online Platforms) 08/2013
Información personal: la nueva moneda de la economía digital. 07/2013
PUBLIC AND COMMERCIAL MODELS OF ACCESS IN THE DIGITAL ERA. European Parliament's Committee on Culture and Education. (Bruselas, Belgica) 06/2013
The Value of Personal Information Online: Results From Three Stated Preference Discrete Choice Experiments in the UK 06/2013
PUBLIC AND COMMERCIAL MODELS OF ACCESS IN THE DIGITAL ERA 04/2013
Estado de la banda ancha y perspectiva de futuro: los límites de la acción del mercado 04/2013
¿Somos los internautas irresponsables, míopes e ingénuos? Un examen del valor de la información personal 03/2013
Fiber penetration and copper access regulation 03/2013
Next generation mobile networks and technologies: Impact on mobile media. 01/2013
El despliegue de redes de acceso ultrarrápidas: un análisis prospectivo de los límites de mercado.  01/2013
Soportes digitales y transformación de las industrias de contenidos.  01/2013
Digital media and the transformation of content industries 01/2013
Factors required for mobile search going mainstream 11/2012
Mobile television, a paradigmatic case on the uncertainties and opportunities of the new media ecosystem 11/2012
A simplified energy consumption model for fiber-based Next Generation Access Networks 11/2012
Economic value of personal information 10/2012
Volition versus feasibility: state aid when aid is looked upon favourably: the broadband example 10/2012
Looking for Business Models in Digital Media and Content Industries 10/2012
The value of personal information for mobile consumers 10/2012
El valor de la informacion personal en las aplicaciones móviles 10/2012
JVRC 2012 10/2012
The road to e-services: online and mobile games as enablers 10/2012
Innovación en contenido móvil: Barreras y oportunidades.  10/2012
Preliminary results from a discrete choice experiment on the user experience in search 09/2012
Internet Economics: Is the Google platform a two-sided market? 07/2012
Los medios de comunicación en Internet Móvil: la televisión como modelo aún pendiente de éxito 07/2012
Comité Científico International Telecommunications Society 23nd European Regional Conference 07/2012
On the economics of energy consumption in 4G networks: the case of Spain 07/2012
Energy consumption forecast in 4G networks: The case of Spain 06/2012
Simulating digital dividend autions: Service neutrality versus dedicated licences 05/2012
Opportunities and challenges of mobile social networks 04/2012
Opportunities and Challenges in the Mobile Media Ecosystem 04/2012
OVERVIEW OF THE PROJECT. Sector analysis: Search market. 03/2012
"Communications & Strategies" Journal 01/2012
Public Intervention in the Deployment of NGNs 01/2012
Jeux sur mobile: les développeurs et le rôle des plates-formes de logiciels 01/2012
Mobile gaming: Industry challenges and policy implications 01/2012
Evolution and Regulation of Mobile Ecosystems: European Information Society Policies for the Mobile Search Domain 01/2012
International Telecommunications Policy Review 01/2012
An Exploration of the Mobile Gaming Ecosystem from Developers’ Perspective 01/2012
Public support for the deployment of next generation access networks, Common themes, methodological caveats and further research 11/2011
El reformado Marco Europeo regulador de las telecomunicaciones: ¿Un avance para el Mercado Único? 11/2011
Opportunities in the mobile search market 11/2011
Online and Mobile Games: Industry Challenges and Policy Implications 11/2011
The book industry evolution. A comparative analysis 10/2011
Contenidos digitales y comunicación móvil: hacia la transformación de Internet 09/2011
The mobile communications role in next generation networks: The case of Spain 09/2011
An analysis of next generation access networks deployment in rural areas 08/2011
Mobile banking as a means to provide access to financial services 05/2011
Which could be the role of hybrid fibre coax in next generation access networks? 05/2011
Trends in the videogame software industry: Towards new business models? 04/2011
Exploring the logic of mobile search. 02/2011
The role of patents in the advent of Web 2.0 01/2011
Promising prospects in mobile search: business as usual or techno-economic disruptions? 01/2011
Asymmetries and shortages of the network neutrality principle: What could neutrality achieve? 01/2011
Modificaciones en la gestión del espectro: opciones y situación actual 01/2011
Modelos de negocio en contenidos móviles 01/2011
The importance of te size of the digital dividend when digital dividend spectrum is auctioned. 01/2011
Born digital, grown digital. The videogame world is a hyperactive phenomenon 12/2010
Context-aware mobile applications design: implications and challenges for a new industry 12/2010
A simplified energy consumption model for next generation access networks 11/2010
Modelos de negocio para una economía digital: El valor de los contenidos 11/2010
Next Generation Access Networks and the path to energy efficiency 11/2010
An analysis of mobile gaming. The role of the software platforms 10/2010
Unveiling the intricate public-private interplay in next generation communications. 10/2010
A conceptual framework for public-private interplay in the telecommunications sector 10/2010
Mobile gaming prospects: the challenges to become a serious industry 09/2010
Directrices comunitarias para el empleo de ayudas estatales en el despliegue de redes de banda ancha. Una novedad conceptual 08/2010
Are Central and Eastern European Countries managing to develop the information Society? 07/2010
Mobile search, a case for next generation information society policies 06/2010
To search or not to search: where is the mobile search market heading? 06/2010
What is missing for the full deployment of mobile search services? Results from a survey with experts 06/2010
Innovation in the mobile ecosystem 05/2010
Volition versus feasibility: State aid when aid is looked upon favourably? The broadhand example 05/2010
Nuevas vías para la comunicación empresarial: publicidad en el movil. 04/2010
The new public involvement in the European approach to broadband deployment 03/2010
Public funding of Next Generation Networks in the EU: an overview 02/2010
El desarrollo futuro del acceso móvil a contenidos: factores clave 02/2010
Una vía de doble sentido: comunicaciones moviles y sociedad. 01/2010